Forum FiestaKlubPolska -

Elektryka - [MK4] Zegar z termometrem

waluss - 14 Gru 2008, 12:28
Temat postu: [MK4] Zegar z termometrem
Witam po zmianie z MK3 na MK4 :hihihi:

Mam takie pytanko:
W mojej fiescie MK4 jest zegarek cyfrowy, oprocz tego ze wskazuje temperature i oczywiscie godzine, ma ukryte po bokach diody, ktore podswietlaja (w zaleznosci, wlasnie nie wiem od czego) po zalaczeniu zaplonu, sa to symbole slonca (sloneczko) i sniegu (sniezynka).
Czy mozecie mi wytlumaczyc w jakim celu one sie zapalaja?

Marcin - 14 Gru 2008, 12:33

zrób foto, bo masz rarytasik :-) słonko pewnie informuje ze jest ciepło, a śnieżynka że jest mróz :)
afi - 14 Gru 2008, 12:50

Kontrolki informują o spadku temperatury poniżej pewnego poziomu czerwona zaświeca się bodajże już przy 0 a żółta przy 4 stopniach. Mogę się mylić co do wartości i może to być 5 stopni i -1 ale wydaje mi się że te pierwsze są właściwe
Marcinowaty - 14 Gru 2008, 15:06

U brata w Vektrze też jest termometr mierzący temperaturę zewnętrzną i tam śnieżka pokazuje się przy 2 st C
lesiokro - 14 Gru 2008, 19:48

a niemasz po prawej stronie zegarka przycisku po przyciśnięciu którego możesz sprawdzić aktualną temp?
waluss - 18 Gru 2008, 10:16

Po przycisnieciu prawego guzika wlasnie zmieniam tryb miedzy zegarem a termometrem, nie moge opracowac reguly zapalenia sie tych symboli, bo zolta sniezynka swieci nawet jak jest +4*C, myslalem czy to nie pokazuje zagrozenia gololedzia? Ale przy takiej temperaturze to raczej wykluczone...
lesiokro - 18 Gru 2008, 18:38

Tak, pokazuje on "zagrożenie gołoledzią". Pali sie ona już przy +5, przy +6 już nie, natomiast czerwona pali sie od 0 i w dół. Ja zakładałem sobie sam ten zegarek i tak do końca niewiem do czego jest jeden z przewodów którego niemam podpięte (podejrzewam że od sygnalizacji dźwiękowej).
pawelo06 - 18 Gru 2008, 18:41

śnieżynka zapala sie od 4-5 stopni na plusie bo to jest już temperatura uznana za zimno
mam coś takiego w oplu combo zapal sie przy 5 stopniach

wklej fotke please

uciu - 18 Gru 2008, 22:07

lesiokro napisał/a:
Tak, pokazuje on "zagrożenie gołoledzią". Pali sie ona już przy +5, przy +6 już nie, natomiast czerwona pali sie od 0 i w dół. Ja zakładałem sobie sam ten zegarek i tak do końca niewiem do czego jest jeden z przewodów którego niemam podpięte (podejrzewam że od sygnalizacji dźwiękowej).


lesiokro z kąd wytrzasnąłeś ten zegarek? Wrzuć jakiegoś linka jak możesz i foty jak to wygląda

Tommi - 18 Gru 2008, 23:05

Ja też mam taki wynalazek w swojej Fieścinie.
Pomarańczowa od +1 do +4 (zimno), a czerwona 0 i ponożej (mróz)
Tu jest fota z instrukcji w jezyku niemieckim, w instrukcji polskiej niestety nie było opisane, taki zegar montowali w Ghia, a w polsce tej wersji nie oferowali.

Jutro jak odpale wóz to pstrykne fotę jak sie świeci :D

pawelo06 - 18 Gru 2008, 23:20

no to widac po instrukcji że model ghia pełno bajerów ma na zdjęciu
Polacy za biedny naród żeby takie wyposażenie była u nas w salonie wtedy:) a u Niemca to pewnie wygódka

lesiokro - 20 Gru 2008, 17:44

Opis jaki sprzedałem użytkownikowi "afi", jest to opis z lata wiec dlatego takie temperatury, wyglad zderzaka przedniego - tak wiem, sam zakładałem halogeny i to po chamsku, szlifierka, pilnik i jazda:

"zegarek - allegro wraz z obudową licznika drewnopodobną, czterema włącznikami i kompletem wtyczek - 100zł
czujnik temperatury - allegro - nieoryginalny - 40zł

schemat podłączenia - trochę poczytałem a reszta na pałę tzn jeżeli zegarek ma wtyczkę w postaci:
1.2.3.......4
5.6.7.......8
to podpięcie zegarka jest bez zmian czyli 1,3,5,7 a czujnik temperatury podpinamy pod 4 i 8. W moim przypadku miałem wpięty jeszcze przewód w pinie 2 (lub 6, nie pamiętam który dokładnie) ale jego nigdzie nie podpinałem, możliwe że idzie do jakiegoś brzęczka.




Do położenia instalacji użyłem przewodu 2x1 ułożonego w peszlu, wszystkie złącza lutowane i założona koszulka termokurczliwa. Czujnik umiejscowiłem z lewej strony za nadkolem możliwie daleko od silnika ale w czasie jazdy zegarek wskazuje temp 28st (na postoju było np 18st). Bardzo ważne jest też podpięcie przewodów od czujnika do zegarka bo ma to znaczenie). Jak mi się uda to jutro przełożę czujnik na prawą nieco powyżej halogenu w miejsce wkręcania ucha do holowania.




Dziś zmieniłem przewody ze sobą zostawiając czujnik z lewej strony i temp w czasie jazdy jest na granicy 19st (w domu na termometrze też w tej granicy)"

waluss - 11 Sty 2009, 12:16
Temat postu: Zdjęcia śnieżynek
Wielki dzieki za informacje :-)
A o to fotki (wstawione na prsbe) tego gadzetu:
Przy +2*C i zoltej sniezynce:

I przy -2*C czerwona sniezynka:

uciu - 11 Sty 2009, 18:05
Temat postu: Re: Zdjęcia śnieżynek
waluss napisał/a:
Wielki dzieki za informacje :-)
A o to fotki (wstawione na prsbe) tego gadzetu:
Przy +2*C i zoltej sniezynce:
[url=http://images24.foto...2bm.jpg]Obrazek[/URL]
I przy -2*C czerwona sniezynka:
[url=http://images27.foto...5em.jpg]Obrazek[/URL]


fajna rzecz <oki>

kaczoro - 11 Sty 2009, 20:53

lesiokro, nie pamiętasz przypadkiem jakie jest oznaczenie tego zegarka? FB96 15000 BA czy może końcówka AA ? ;/
Marcin - 11 Sty 2009, 20:59

przygarnąłbym taki zegareczek :yes:
pawelo06 - 12 Sty 2009, 07:27

zegarek spoko ale tylko w ghia występował wieć możemy pomażyć:)
lesiokro - 12 Sty 2009, 20:19

Moj zegarem ma symbol 96FD-15000-DA

Marcim, nie narzekaj, popatrz jak staniało paliwko pzrez ostatnie miesiace, potrakktuj ze kupiłes paliwko po 4,50 a nie 3,10 a za roznice poszperaj na allegro, ewentualnie podjedz do serwisu forda, tam tez je maja w cenniku za niecale 500zł

Pawelo06, wcale nie musi byc to wersja ghia, wystarczy zegarek, czujnik, 5m przewodu dwuzylowego i triche checi

Puff - 13 Sty 2009, 17:04

lesiokro napisał/a:
ewentualnie podjedz do serwisu forda, tam tez je maja w cenniku za niecale 500zł

Niecałe 500zł? Zaiste, grosze ;]

Marcin - 13 Sty 2009, 19:39

lesiokro, dla mnie nie jest problemem złożyć sobie inny termometr i go zamontować, ale jak to będzie wyglądało w środku, po za tym nie ma specjalnie gdzie go upchać, żeby miało to ręce i nogi. Jak mam wydać 500pln na taką pierdołe to podziękuje serwisowi <8>
kaczoro - 13 Sty 2009, 20:39

Na allegro jest chyba taki zegarek...ale sprzedają go razem z ramką w pseudodrewnie i włącznikami halogenów i ogrzewania szyby :yes:
Puff - 13 Sty 2009, 20:43

kaczoro napisał/a:
Na allegro jest chyba taki zegarek

To na pewno ten typ - po podciągnięciu gammy na tym obrazku widać zarysy 'śnieżynek'.

lesiokro - 13 Sty 2009, 21:04

czyzby nagle zrobiło sie kilku chetnych na ten gadzet?
Puff - 13 Sty 2009, 21:53

lesiokro napisał/a:
czyzby nagle zrobiło sie kilku chetnych na ten gadzet?

Przecież to dodaje do Fiesty 5 koni i do tego podnosi poziom prestiżu u podwożonych Fiestą lasek ("a ja mam tutaj dwie śnieżynki bejbe!") :rotfl:

Rafal1504 - 28 Sty 2009, 21:48

Witam
Patrzyłem na schematy, zegarki z termometrem miały szersze kostki 16 pinowe
z lewej zwykły zegarek bez termometru z prawej zegarek z termometrem

Dla zegarka z termometrem:
zasilanie zegarka pin 1
masa pin 3
immobilaizer pin 9
drugie zasilanie (chyba pamięć) pin 11
termometr piny 7 i 15
Czujnik VSS pin 10 (z tego czujnika idzie przewód do komputera pin 58)

Pozdrawiam

lesiokro - 29 Sty 2009, 18:29

Tak sie zastanawiam co to zmieni tzn podpiecie pinu nr 10.
!!! Testy juz w wekend !!!

Rafal1504 - 30 Sty 2009, 08:34

Ten przewód był podłączany chyba przed lipcem 1997 roku (albo styczniem dokładnie teraz nie pamiętam), po tym okresie na schemacie zaznaczono że nie był podłączany. Ciekawe czemu miało służyć to połączenie.

[ Dodano: Czw Lut 05, 2009 18:06 ]
Zegarek z termometrem zamotowany (koszty zegarek z przesyłką 35zł, czujnik temperatury z przesyłką 45zł), z obserwacji po włączeniu zapłonu zapalają się śniezi żółta i czerwona po chwili gasną jeśli temperatura powyżej 4 stopni pozostaje na wyświetlaczu zegar (można ręcznie przełączyć na temperaturę) jeśli temperatura spadnie do 4 stopni zapala się żółta śnieżynka i zegarek sam przechodzi w tryb temperatury (przy włączaniu zapłonu poniżej 5 stopni wyświetlacz od razu przechodzi w tryb temperatury, oczywiscie ręcznie można przestawić na godzinę).

sapoas - 5 Lut 2009, 20:27

to moj pierwszy post więc witam wszystkich klubowiczów :-)

Rafal1504,
gratuluję doposażenia auta :)
masz wersję z diodą immobilisera czy bez? jaki to jest p/n? FB96-15000-CA czy FB96-15000-DA?

Rafal1504 - 5 Lut 2009, 20:58

Jest niestety bez diody numer to:
FB96-15000-BA

W starym zegarku bez termometru była dioda a numer to:
FB96-15000-CA

Wnioskuję, że są cztery rodzaje tych zegarków
1 zegarek bez diody
2 zegarek z diodą
3 zegarek + termometr bez diody
4 zegarek + termometr z diodą

Za tą cenę brałem jaki był, mała rzecz a cieszy.
Czujnik umieściłem tam gdzie fabrycznie.
Pozdrawiam

sapoas - 5 Lut 2009, 21:20

Rafal1504,
dzięki za info

podsumowując mamy:
1 zegarek bez diody FB96-15000-AA
2 zegarek + termometr bez diody FB96-15000-BA
3 zegarek z diodą FB96-15000-CA
4 zegarek + termometr z diodą FB96-15000-DA

Rafal1504 napisał/a:
Czujnik umieściłem tam gdzie fabrycznie.

a gdzie fabrycznie mieści się ten czujnik? kupowałeś oryginał czy "kompatybilny"? ;-)

pozdrawiam

Rafal1504 - 5 Lut 2009, 21:45

zamiennik na allegro, czujnik znajduje się w przedniej części wzmocnienia za zderzakiem, zobacz pod tablicą rejestracyjną przez kratkę bliżej prawej lampy od spodu zobaczysz podłużne wycięcie w belce tam jest wciskany czujnik (tak wynika ze schematów), w tym miejscu chroniony jest przed nawiewem powietrza z przodu oraz od chłodnicy.
Pozdrawiam

[ Dodano: Pią Lut 06, 2009 13:35 ]
Diodę już mam, dorobiłem samodzielnie, umieściłem w przycisku od temperatury jak w oryginale.

MARIUSZ.B - 7 Wrz 2009, 20:30

Kilka dni temu udało mi się zdobyć zegarek z termometrem FB96-15000-DA czyli najwyższy model. Postanowiłem dokupić do niego zwykły czujnik czyli termistor. Koszt oryginalnego lub zamiennika to 40-60zł. Koszt termistora 1-2zł. Kwestia tylko taka, jaki kupić. Metodą prób i błędów nabyłem w miarę odpowiedni - NTC 2,2kk. Przy takim termistorze wskazania były lekko zawyżone o około 3-4C więc dołożyłem rezystor o wartości około 260ohm. Skalowanie było wykonane przy pomocy domowego termometru elektronicznego. Próby wykonałem w różnych temperaturach w domu na dworze w lodówce i zamrażarce. Wygląda na to, że termometr temperaturę pokazuje wręcz idealnie z jednym małym ale ;-| Kiedy zapala się żółta śnieżynka czyli temperatura jest w zakresie +4 do 0C wyświetlacz nic nie pokazuje, cyfry giną i nie można go przełączyć nawet w tryb zegarka. Jak tylko zmieni się temperatura czy to na -1C czy na +5 wyświetlacz działa normalnie. Czy ktoś wie czym to może być spowodowane. Czy może być to wina termistora ? Czy może sam termometr jest uszkodzony ?
Dodam, że na razie nie jest zamontowany w samochodzie, pracuje na zasilaczu 12v.

Puff - 7 Wrz 2009, 21:05

Może zasilacz jest za słaby i nie wytrzymuje spadku napięcia jaki powoduje włączenie diody w obwód...?
MARIUSZ.B - 7 Wrz 2009, 22:06

Pufcio napisał/a:
Może zasilacz jest za słaby i nie wytrzymuje spadku napięcia jaki powoduje włączenie diody w obwód...?

Zasilacz 0,5A prąd który pobiera zegarek to 30mA w czasie gdy wyświetlacz nie pracuje 0,25mA. Mało prawdopodobne aby zasilacz nie wydalał. Tym bardziej, że przy świeceniu czerwonej śnieżynki jest wszystko ok.

Z ciekawostek termometr pokazuje temperaturę nie tylko w C ale i w F.

Kilka fotek obrazujących problem.


Puff - 7 Wrz 2009, 22:31

Nie wiem... żółta robi zwarcie gdzieś? Sprawdź czy takie cuda będą się też w aucie dziać...
Swoją drogą - jak się przełączasz między °C a °F ?

MARIUSZ.B - 7 Wrz 2009, 22:36

Pufcio napisał/a:
Swoją drogą - jak się przełączasz między °C a °F ?

Włączasz termometr trzymasz dwa przyciski H i M jednocześnie a potem przycisk włączania termometru.

Puff - 7 Wrz 2009, 22:39

Ok, dzięki za info :)
MARIUSZ.B - 8 Wrz 2009, 01:49

Poradziłem sobie z problemem. Przyczyną przygasania wyświetlacza była pomarańczowa dioda (żółta śnieżynka). Po jej wylutowaniu wyświetlacz zaczął normalnie wyświetlać w zakresie +4-0C. Więc zacząłem drążyć, rezystor przez który była podłączona był nieco ciepły, dolutowałem do niego szeregowo dodatkowy. Pomogło :jupi:


Efekt uboczny to, dioda świeci się nieco słabiej.
Nie wiem czy się już cieszyć jeszcze zostało podłączenie do samochodu :-P

Rafal1504 - 8 Wrz 2009, 08:12

Witam
Widać, że kolega się nie poddaje i drąży temat do końca :brawo:
sugeruję zamontować czujnik w fabrycznym miejscu lub w takim, gdzie wpływ pędu powietrza podczas jazdy jest niewielki, oraz ciepło od silnika nie będzie znacząco fałszować wynik.
Pozdrawiam

MARIUSZ.B - 8 Wrz 2009, 10:20

Rafal1504 napisał/a:
sugeruję zamontować czujnik w fabrycznym miejscu lub w takim, gdzie wpływ pędu powietrza podczas jazdy jest niewielki, oraz ciepło od silnika nie będzie znacząco fałszować wynik.

Nad tym też już się zastanawiałem. Z tego co wyczytałem fabrycznym miejscem tego czujnika jest przednia podłużnica. Teraz nasuwa się pytanie czy czujnik umieszczony tam nie będzie fałszował temperatury. Wydaję mi się, gdy auto stoi w korku to na pewno temperatura w tym miejscu będzie nieco wyższa z racji wydzielającego się ciepła z silnika.
Myślę, że bardziej neutralnym miejscem będą okolice włącznika światła drzwi, zaraz za uszczelką. Nie powinno zawiewać tam ciepłem z silnika. Dodatkowym plusem jest łatwość przeciągnięcia kabla.

bidżej - 8 Wrz 2009, 13:21

w renówkach dla przykładu czujnik temperatury montowany jest w prawym lusterku zewnętrznym - jest to jakiś pomysł :)
Pawełos666 - 8 Wrz 2009, 13:29

nom, szczegolnie, gdy są podgrzewane :)
MARIUSZ.B - 9 Wrz 2009, 21:21

Dziś nastąpiły pierwsze próby podłączenia zegarka z termometrem w aucie. Zegarek i termometr działają bez zarzutu. Niestety nie mogę sobie poradzić z diodą od immo. Przy okazji odkryłem że podłączenie mojego zegarka różni się nieco od podłączeń podanych w tym temacie:
Kod:

zasilanie zegarka pin 1
masa pin 3
immobilaizer pin 9
drugie zasilanie (chyba pamięć) pin 11
termometr piny 7 i 15
Czujnik VSS pin 10 (z tego czujnika idzie przewód do komputera pin 58)


Aby u mnie działał zegar podłączam go w następujący sposób:
1- zegar zasilanie
9- podświetlenie zasilanie
11- masa
7,15 czujnik
U tu sprzeczność , pin 9
Następna ciekawostka, aby odpalić diodę immo u siebie na krótko muszę podać jej 12v na piny 1(-) 3(+). Kolejna sprzeczność u mnie na pinie 1 jest + od zegarka.
W samochodzie mam 4 przewody masa, plus i plus po stacyjce. Zostaje jeden więc musi być od diody immo. Po podłączeniu miernika jest na nim napięcie ok. 15mV, ginie po przekręceniu kluczyka w stan zapłonu.
Czy ktoś mi powie jak to podłączyć ? Jak odpalić diodę immo napięciem 15mV ?
Poddaję się :kaput: chyba że ktoś coś wymyśli.

Puff - 9 Wrz 2009, 21:34

Drogi Mariuszu... ja u siebie zastosowałem 2 przelotki:
(takie jak te białe, tylko je skróciłem nieco i jedną nakładałem na drugą)



...i po prostu wsadziłem stary wtyk - wszystko działa jak ta lala. Jedynym "problemem" było podpięcie dwóch kabelków od termometru (wsadziłem je w odpowiednią złączkę). Skutek jest taki, że montaż/demontaż ogranicza się do pod/odpięcia dwóch wtyczek, bez jakiegokolwiek przerabiania czy kombinowania - plug 'n' play :)

EDIT:
No chyba, że miałeś wersję zegarka bez diody (najuboższa - AA), to wtedy podłączenie może być ciut inne (ale i tak nie powinno, bo przecież wszystko w Fordzie jest robione na jedną modłę, ew. kable się gdzieś "gubią" po drodze... :/)

Marcin - 9 Wrz 2009, 21:40

Mariusz te 15mV to może być masa, a po przekręceniu kluczyka może się obwód otwierać. Daj na diode + i ten przewód.
MARIUSZ.B - 9 Wrz 2009, 22:02

Pufcio, wtyczkę mam dorobiłem sobie (jakiś stary kabel od dyskietki). Wątpię aby u mnie zadziałała ta przelotka u mnie są jakoś dziwnie inne podłączenia napięć. Czy u siebie masz model DA najbogatszy? Mój stary zegarek to wersja z diodą FB96-15000-CA

Marcin, właśnie wróciłem z auta, dokonałem jeszcze jednego pomiaru. Na przewodzie od immo po podłączeniu zegarka (starego) pojawia się napięcie + 11.5-12.5V zmienia się non stop cyklicznie. Wcześniej mierzyłem ten przewód z odpiętym zegarkiem. Po przekręceniu kluczyka do zapłonu napięcie spada do 4,5V
Cytat:
Daj na diode + i ten przewód.

Chyba nie za bardzo mogę, dioda pracuje na 1(-) i 3(+) a ja pin 1 wykorzystałem już na podanie plusa do zegarka ;-(

Puff - 9 Wrz 2009, 22:05

MARIUSZ.B napisał/a:
Czy u siebie masz model DA najbogatszy? Mój stary zegarek to wersja z diodą FB96-15000-CA

Dokładnie tak samo - z CA przerzuciłem się na DA. Całkowicie bezboleśnie.

MARIUSZ.B - 9 Wrz 2009, 22:19

Pufcio, wydaję mi się, że stary wtyk da się założyć do nowego zegarka ale bez tej białej obudowy tylnej, zaraz zejdę do auta i sprawdzę co będzie przy takim podłączeniu plug 'n' play
Pawełos666 - 9 Wrz 2009, 22:20

da
MARIUSZ.B - 9 Wrz 2009, 22:33

Pufcio, piwo stawiam na zlocie. Okazuje się, że najprostsze rozwiązania są najlepsze. Wystarczyło zdjąć tą białą obudowę założyć standartową wtyczkę i wszystko działa. :jupi: Zostało tylko podłączenie czujnika to już zrobię na wtyczce mojego autorstwa. Chyba za bardzo kombinowałem z tymi podłączeniami.
Puff - 9 Wrz 2009, 23:01

MARIUSZ.B - no i widzisz ;) tyle kombinowałeś, że przekombinowałeś ;) grunt, że teraz działa :) A piwo to na wiosennym/letnim, bo teraz mnie na pewno nie będzie :/
Pawełos666 - 9 Wrz 2009, 23:08

wystarczylo sie zapytać kogoś kto już to robił
jonteczek - 10 Wrz 2009, 07:05

podłączając się do tematu... z moim zegarkiem jest mały problem. Co prawda, jestem w przyszłym tygodniu umówiony ze znajomym elektrykiem, żeby mi na to popatrzał, ale może wcześniej dowiem się czegoś od Was :)

Nie wyświetla mi temperatury - cały czas pokazuje mi dwa myślniki: "--oC" <-- tak to mniej więcej wygląda. Non stop, świeci się dioda mrozu (czerwona śnieżynka). Już wiem, że to na bank nie jest czujnik, bo kupiłem drugi w 100% sprawny i dalej to samo...
Sprawdzałem także multimetrem stykowo przewody od zegarka do czujnika i jest normalne połączenie, co wskazywałoby, że problem jest w zegarku, ale pytanie, jak to sprawdzić? Druga sprawa, sprawdzałem napięcie, jakie podaje zegarek na czujnik i multimetr praktycznie nic nie pokazał :| (0.01v czasem wskakiwało) - czy tak powinno być?? Trzecia sprawa, czy możliwe, aby za prace zegarka pod kątem wskazania temperatury odpowiadał jakiś przekaźnik? Jeśli tak, to który?

Za każde rady, wskazówki, będę wdzięczny (może obejdzie się bez interwencji elektryka :hihihi: ) już mnie trochę zaczyna denerwować, że sobie temperaturki nie mogę podejrzeć...

Puff - 10 Wrz 2009, 09:55

jonteczek napisał/a:
Nie wyświetla mi temperatury - cały czas pokazuje mi dwa myślniki: "--oC" <-- tak to mniej więcej wygląda. Non stop, świeci się dioda mrozu (czerwona śnieżynka). Już wiem, że to na bank nie jest czujnik, bo kupiłem drugi w 100% sprawny i dalej to samo...

Skoro to nie czujnik (na co wskazuje część dalsza), to coś stało się z zegarkiem :) Może "poszedł" jakiś rezystorek, dioda - coś drobnego, co spowodowało awarię :) (tylko jak? przecież takie elementy się nie psują... chyba, że nagle poszło na nie sporo ponad 12V...)

jonteczek napisał/a:
Druga sprawa, sprawdzałem napięcie, jakie podaje zegarek na czujnik i multimetr praktycznie nic nie pokazał :| (0.01v czasem wskakiwało) - czy tak powinno być??

Nie wiem czy tam będzie 12V, ale na pewno nie 0,01V - przy takim napięciu nie będzie działał żaden element mierzący temperaturę...

jonteczek napisał/a:
Trzecia sprawa, czy możliwe, aby za prace zegarka pod kątem wskazania temperatury odpowiadał jakiś przekaźnik?

Niet. U siebie łączyłem to bez jakichkolwiek przekaźników i działa.

MARIUSZ.B - 10 Wrz 2009, 10:14

jonteczek, stan o którym piszesz wyświetla się gdy odepnie się czujnik od termometru. Więc jeśli sprawdziłeś że to nie jego wina to dziwna sprawa. Dzisiaj będę już na stałe montował swój do auta to przy okazji zmierzę i napiszę jakie jest napięcie na złączu czujnika.
Podaj jeszcze jakieś szczegóły to Ci działało i przestało czy podłączasz właśnie do samochodu i wcześniej nie miałeś termometru ?

[ Dodano: Czw Wrz 10, 2009 13:39 ]
Napięcie na złączu czujnika u mnie wynosi 4.5V więc chyba jednak masz coś nie tak z termometrem.
U mnie już wszystko działa, uff jak ciepło mamy dziś na dworze 26C :-)

jonteczek - 10 Wrz 2009, 18:04

Pufcio napisał/a:
Skoro to nie czujnik (na co wskazuje część dalsza), to coś stało się z zegarkiem :) Może "poszedł" jakiś rezystorek, dioda - coś drobnego, co spowodowało awarię :) (tylko jak? przecież takie elementy się nie psują... chyba, że nagle poszło na nie sporo ponad 12V...)


no właśnie - nie przychodzi mi do głowy, jakim cudem mogłem tam podać +12V, przyznaje, kombinowałem trochę przy kablach, ale zegarek był w tym momencie odpięty... chyba :hahaha:

Cytat:
Podaj jeszcze jakieś szczegóły to Ci działało i przestało czy podłączasz właśnie do samochodu i wcześniej nie miałeś termometru ?


termometr miałem od początku - w końcu wersja Ghia sprowadzona z Włoch :-P

MARIUSZ.B napisał/a:
Napięcie na złączu czujnika u mnie wynosi 4.5V więc chyba jednak masz coś nie tak z termometrem.
U mnie już wszystko działa, uff jak ciepło mamy dziś na dworze 26C


hehe... dzięki za info, chyba wszystko wskazuje na to, że zegareczek do wymiany... porozglądam się po Allegro, kupię używkę i dam znać, czy pomogło :)

MARIUSZ.B - 10 Wrz 2009, 21:39

jonteczek napisał/a:
porozglądam się po Allegro, kupię używkę i dam znać, czy pomogło

Powodzenia, ja szukałem chyba pół roku.

jajcyk - 23 Lut 2010, 00:49

Po długich wyszukiwaniach na alledrogo.pl i ja znalazłem. Nie zastanawiałem się ani chwili, opcja kup teraz naciśnięta od razu :) Jak zrobi się ciepło przystąpię do montażu.
arecki - 23 Lut 2010, 09:13

jajcyk napisał/a:
Jak zrobi się ciepło przystąpię do montażu.


przecież on ostrzega o przymrozkach ;/ jak będzie ciepło to niczym się nie będzie różnił od seryjnego zegarka :yyy: no ale bajer to bajer :-P

lesiokro - 23 Lut 2010, 15:37

jak to niczym ... przecież ma termometr :-P
jajcyk - 23 Lut 2010, 16:51

Już przymrozków nie będzie, chyba :D Ale fajnie mieć w samochodzie oko na temperaturę. Pewnie nie będę mógł wytrzymać i jak przyjdzie od razu zamontuję :-)
zimzia - 26 Lut 2010, 14:35

Właśnie przyszedł mi zegareczek fajna sprawa :P kupiłem jeszcze oryginalny czujnik za dychę koleś chyba nie wiedział co sprzedaje, mam pytanie gdzie zamontować ten czujnik do oryginalnego miejsca jest trudny dostęp nie mam jak tam reki włożyć nawet
MARIUSZ.B - 26 Lut 2010, 15:19

Ja czujnik mam zamontowany obok włącznika światła, tego w słupku od światełka w kabinie.
zimzia - 28 Lut 2010, 18:56

czy pin 10 Czujnik VSS musi być podłączony ?? rozszyfrował ktoś po co on jest ??
lesiokro - 28 Lut 2010, 20:54

nie nie musi, bynajmniej u mnie w mk5
zimzia - 28 Lut 2010, 21:06

a może jest to związane z immobilizerem drugi pin do tej diody
Krzysiekkk - 23 Mar 2010, 23:30

Również stałem się szczęśliwym posiadaczem zegarka z termometrem, wersji 96FB-15000-BA czyli bez diody immo, ale ją sobie dołożyłem :) (jak to zrobić opisze niebawem, bo moze nie wszyscy wiedzą :) )

Ale do rzeczy, mam następujący czujnik, oryginał forda


Ostatnio oglądałem samochód z kanału i za cholerę nie mogłem znaleźć fabrycznego miejsca w które by pasował :/ ma ktoś pomysł (najlepiej fotkę) gdzie ten czujnik powinien być zamocowany oraz którędy poprowadzić przewody od zderzaka do zegarka??

Puff - 23 Mar 2010, 23:36

Wytargaj prawy reflektor (bo inaczej dojście to koszmar) - poniżej masz tam ładne miejsce w zderzaku, gdzie można ten czujnik wpakować - jedno, jedyne - nie da się go nie zauważyć.
Krzysiekkk - 24 Mar 2010, 00:11

Dzięki jutro będę szukać tego miejsca jeszcze, a przewody którędy prowadzić ??
Puff - 24 Mar 2010, 00:39

Jak komu wygodniej :) Osobiście przeciągnąłem kabel nad pedałami do komory, a potem tyłami na podszybiu i do przodu, koło zbiorniczka wyrównawczego oraz przewodów z klimy.
Krzysiekkk - 24 Mar 2010, 19:30

Dzisiaj moje próby doszukania się fabrycznego miejsca znów spełzły na niczym, odkręciłem prawy reflektor patrzałem patrzałem i jakoś nie znalazłem, znalazłem jedynie na belce dolnej trzymającej chłodnicę takie jakby wcięcia, jedno od prawej drugi mniej więcej na środku, wyglądają one tak:


Nie pasuje to za dobrze do tych otworów :/

Więc gdzie to montować???

Reszta fotek jakie zrobiłem podczas prób:



Gdzie ten czujnik wsadzić ???

Puff - 24 Mar 2010, 19:45

Na zdjęciach tego nie widać... daj fotę pod kątem (tak jakbyś aparat trzymał nad kielichem i kierował poniżej miejsca na reflektor - wtedy powinno być widać czy takowe miejsce posiadasz :)
zimzia - 24 Mar 2010, 20:02


na 1 zdjęciu pokazane miejsce, na 2 od której strony czyli lewa strona na belce od spodu. I przewody tez powinieneś mieć poprowadzone wtyczka powinna być tam gdzie czerwona szcza-łka ale tylko do skrzynki z bezpiecznikami w komorze silnika (zielone gniazdo), przerabiałem ten temat 2 tygodnie temu

Krzysiekkk - 24 Mar 2010, 20:11

zimzia napisał/a:
I przewody tez powinieneś mieć poprowadzone ale tylko do skrzynki z bezpiecznikami w komorze silnika, przerabiałem ten temat 2 tygodnie temu


Chodzi o te przewody??



mają na końcu taką jakby różową zaślepkę, nigdy nie wiedziałem do czego są te przewody

zimzia - 24 Mar 2010, 20:31

Nie to nie ta, bardziej na prawo i od spodu.
patrząc przez kratkę dolna powinieneś widzieć wtyczkę i miejsce na czujnik

Krzysiekkk - 26 Mar 2010, 18:32

Zamontowany termometr :) Miejsca fabrycznego nie znalazłem, czujnik zamontowałem w wewnętrznej stronie zderzaka przedniego, wszystko działa :) dzięki za pomoc koledzy
aresza - 27 Mar 2010, 15:57

Kurde nie mogę znalesc tego na allegro szukam i nie moge za ch** pomóż ktoś najlepiej zegarek i czujnik ;-(
afi - 27 Mar 2010, 16:28

aresza napisał/a:
Kurde nie mogę znalesc tego na allegro szukam i nie moge za ch** pomóż ktoś najlepiej zegarek i czujnik ;-(


Tu masz czujnik http://moto.allegro.pl/it...etrza_ford.html Sam taki zamontowałem u siebie i spisuje sie dobrze.

JoeMix - 27 Mar 2010, 16:59

afi, Na zdjęciu jest czujnik który w elektronicznym kosztuje pewnie złotówkę lub dwie, w koszulce termokurczliwej + kawałek przewodu - śmierdzi przekrętem na kasę,,,
Puff - 27 Mar 2010, 17:08

JoeMix - termopara, typ K z tego co kojarzę :)
MARIUSZ.B - 27 Mar 2010, 17:27

JoeMix napisał/a:
afi, Na zdjęciu jest czujnik który w elektronicznym kosztuje pewnie złotówkę lub dwie, w koszulce termokurczliwej + kawałek przewodu - śmierdzi przekrętem na kasę,,

Niby tak na początku postawiłem na swoim i kombinowałem z termistorami wydałem na nie około 20 zł nie licząc paliwa i czasu. Potem zakupiłem ten właśnie czujnik nadal z temperaturą jest coś nie tak (pokazuje więcej niż faktycznie jest) domontowałem do niego potencjometr i w miarę jakoś wyskalowałem. Tylko nie wiem czy taki potencjometr nie zmienia charakterystyki czujnika bo czasami wydaję mi się, że termometr pokazuje mi za mało a czasami za dużo. Może coś jest nie tak z moim termometrem, już sam nie wiem ;-(
Ostatnio znalazłem oryginalny czujnik Forda za 20 zł to już ostatni potem się poddaję.

[ Dodano: Czw Gru 09, 2010 22:30 ]
Przez jakiś czas było nawet dobrze z oryginalnym czujnikiem ale znów się robi coś nie halo ;-|
Dodam tu linka gdyż tematy są pokrewne http://www.fiestaklubpols...p=538569#538569

Binke - 29 Kwi 2011, 20:54

Mam takie małe pytanko..... i powiem że pomimo stosownej wiedzy.... dałem się wpuścić w maliny.

Kiedyś kupiłem stosowny zegarek z termometrem, no i czytając forum kombinowałem odpowiedni czujnik. Po długi poszukiwaniach dorwałem termoparę typu K

Pufcio napisał/a:

JoeMix - termopara, typ K z tego co kojarzę :)


no i zabrałem się do podłączenia. Niestety termometr nic nie wskazał (czerwona śnieżynka się nie świeciła) tak więc szukałem co i jak i trafiłem na post Mariusza.B. No i......

MARIUSZ.B napisał/a:
Napięcie na złączu czujnika u mnie wynosi 4.5V więc chyba jednak masz coś nie tak z termometrem.
U mnie już wszystko działa, uff jak ciepło mamy dziś na dworze 26C


Teraz do mnie dotarło, (dzięki staremu elektronikowi jakim jest mój ojciec) że jeżeli czujnikiem jest termopara to na wejściu termometru nie powinno być napięcia bo termopara jest elementem aktywnym....
Natomiast jeżeli na wejściu jest jakieś napięcie to czujnik musi być pasywny (termistor albo czujnik rezystancyjny np. PT-100)

Tak więc w chwili wolnego czasu podłącze jakiś inny czujnik i będę z tym walczył, ale to już po Weekendzie. Pozdrawiam wszystkim

PS.
Wszelkie uwagi i sugestie mile widziane ;p

JoeMix - 30 Kwi 2011, 09:18

Weź pierwszy lepciejszy opornik i wstaw na wejście,,, jak wyskoczy jakieś wskazanie to będzie już wiadomo co i jak,,,
Puff - 30 Kwi 2011, 17:25

Binke - mój błąd. Po czasie się okazało, że miernik wywinął mi numer, skutkiem czego uznałem, że czujnik z auta jest termoparą.

W istocie jest to termistor NTC, najprawdopodobniej 2k5 @25deg.

Element kosztuje <1zł za sztukę, więc jeśli ktoś ma obycie z lutownicą i koszulkami, to kupowanie gotowego czujnika na Allegro mija się z celem :)

MARIUSZ.B - 4 Maj 2011, 09:00

Muszę Was zmartwić ale nie udało mi się dobrać żadnego termistora. Niestety na każdym termometr mocno przekłamuje. Jedynie na oryginalnym jest dobrze.
JoeMix - 4 Maj 2011, 09:10

MARIUSZ.B, A zmierz przy zegarku wartość na ori czujniku, po czym podłącz jakiś inny i znowu zmierz wartość. (najlepiej żeby oba sobie leżały obok siebie (ta sama temperatura))
MARIUSZ.B - 4 Maj 2011, 10:25

JoeMix napisał/a:
MARIUSZ.B, A zmierz przy zegarku wartość na ori czujniku, po czym podłącz jakiś inny i znowu zmierz wartość. (najlepiej żeby oba sobie leżały obok siebie (ta sama temperatura))

Już tak robiłem, niestety nie udało mi się znaleźć termistora NTC który miał by identyczne parametry jak oryginalny.

JoeMix - 4 Maj 2011, 10:38

To podaj wyniki :P
MARIUSZ.B - 4 Maj 2011, 11:09

W temperaturze pokojowej około 24° rezystancja oryginalnego czujnika to około 2,5kΩ.
Tak wiem zaraz ktoś napisze, że bez problemu znajdzie taki termistor ale jak go znajdzie niech go podepnie do termometru fordowskiego i zobaczy jakie będę wskazania, powodzenia :) . Już zęby zjadłem na tych czujnikach i stwierdzam że nie warto kombinować tylko kupić oryginał a i na oryginalnym termometr zawyża delikatnie temperaturę. Albo inaczej, jest bardzo wrażliwy i temperatura potrafi szybko wzrosnąć a opada bardzo powoli.

Puff - 4 Maj 2011, 15:29

Rozebrałbym swój (bo mam nieoryginalny, ale działa perfekcyjnie), tyle że szkoda mi poświęcać te 30-kilka złotych, bo na Allegro takich już nie ma od jakiegoś czasu :/
Gdyby się udało dorwać kolesia, który mi to sprzedał, to pewnie by się doszło do tego jaki to dokładnie musi być element. Zresztą... robiąc charakterystykę temperatura/opór można dojść do tego jaki to typ - trzeba tylko mieć możliwość względnie dokładnego i stałego dobierania temperatury (lub miernik z sondą i sprawdzanie na bieżąco i wprowadzanie korekt) :)

szczepulek - 10 Paź 2011, 23:20
Temat postu: Zagarek Fiesta 96FB-15000-BA lub 96FB-15000-DA z termometrem
witam, podepne sie pod ten temat.. Mam mk5 i zwykly zegarek ...-CA.

Rozmawialismy z kuzynem mieszkajacym w anglii ze jego tesc ma zegarek z tym termometrem, gniazda 6pin + 2Pin.

Zastanawiam sie czy warto brac od nich ten zegarek.. czy beda pasowaly tegniazda. ja tez mam 6 pin, pytanie tylko czy europa a anglia maja tak samo wyprowadzony plus, masa itp. Poratuje ktos?? :myśli:

Puff - 11 Paź 2011, 00:57

szczepulek napisał/a:
Zastanawiam sie czy warto brac od nich ten zegarek.. czy beda pasowaly tegniazda. ja tez mam 6 pin, pytanie tylko czy europa a anglia maja tak samo wyprowadzony plus, masa itp. Poratuje ktos??

Poratuje, poratuje :)

Zegarki są takie same, różnią się wtyczkami. Wtyczki są dwuczęściowe - składają się z 6-pinowego fragmentu i plastiku nań nasadzanego, żeby nie dało się wsadzić wtyczki "na opak" - ale też uniemożliwiają podłączenie zegarka DA jeśli miało się CA.

Wystarczy ściągnąć ów plastik (nie trzeba kombinacji, siły ani niczego takiego) i włożyć tak "stuningowaną" ;) wtyczkę na jej miejsce. Plug & play.

Jako, że rozpiski pinów nie znam, to radzę pamiętać później gdzie jest góra, a gdzie dół, bo jeśli jest szansa zamiany plusa z masą, a ktoś to włoży na opak, to może być po zegarku :)

szczepulek - 11 Paź 2011, 15:36

dzieny pufcio, pisal mi emaila (z angli) "uciupali kabel pdobno z wtyczka. i okolo 30 cm od czujnika. to nie ma zle.. prawdopodobnie podlaczyc tylko kolory kabli tak samo co nie? :) nic teraz poczekac 2 tyg az przyjada do polski (przyleca, czy tez przyplyna) i bede zmienial.. glupie pytanie ale bedzie gdzies szparka w okolicy drazka kierowniczego zeby tam poprowadzic kabel do kolory silnika i w dol do zderzaka? a i moze jeszcze jedno.. czy miejsce fabryczne dla czujnika jest faktycznie najlepsza opcja, czy moze montowac go w innej lokalizacji gdzie bedzie odczyt wiarygodniejszy? Tak czy inaczej wpierw jak dostane w rece ten zegarek to sprawdze jak zareaguje na kapiel w wodzie z lodem, i czy wyjdzie rowne Zero.
PS. Zastanawial sie ktos jaki zakres temperatur moze miec to cudo? :drink:

Puff - 11 Paź 2011, 16:15

szczepulek napisał/a:
prawdopodobnie podlaczyc tylko kolory kabli tak samo co nie? :)
Czy kolory będą się zgadzać... nie byłbym taki pewien. To jest Ford, tu wszystko jest możliwe.
Zamiast kombinować, ucinać, lutować (a już nie daj skręcać na krótko!), zamień "obudowy" wtyczek. Można to zrobić bezboleśnie w 15 sekund :)

szczepulek napisał/a:
bedzie gdzies szparka w okolicy drazka kierowniczego zeby tam poprowadzic kabel do kolory silnika i w dol do zderzaka?

Przy drążku... to zły pomysł. Macaj wyżej. U mnie jest przejście do wnętrza mniej więcej pod skrzynką bezpieczników (tą pod maską). To jest najlepsza droga :)

Kabel nie może być zbyt cienki, bo otarcia, warunki atmosferyczne i inne niemiłe elektryce rzeczy mogą go naruszyć i trzeba będzie całość rozmontować, na nowo polutować i znowu zamontować.
Przechodziłem to, zajęło mi to gdzieś 1,5h (lutowanie, wielowarstwowe koszulkowanie, etc.) - dobrze więc zrobić to porządnie od razu, bo szkoda czasu :)

szczepulek napisał/a:
czy miejsce fabryczne dla czujnika jest faktycznie najlepsza opcja, czy moze montowac go w innej lokalizacji gdzie bedzie odczyt wiarygodniejszy?

Zdecydowanie miejsce fabryczne. Jest dostęp powietrza, a jednocześnie jest ono na tyle osłonięte, że jadąc autostradą w środku lata nagle nie widzimy odczytu typu -10°C. Miejsce zostało dobrane przez ludzi z łbem na karku, więc nie ma co kombinować.

szczepulek napisał/a:
Tak czy inaczej wpierw jak dostane w rece ten zegarek to sprawdze jak zareaguje na kapiel w wodzie z lodem, i czy wyjdzie rowne Zero.

Mam nadzieję, że nie zamierzasz sprawdzać jak zegarek zachowa się w roli U-Boota...

szczepulek napisał/a:
PS. Zastanawial sie ktos jaki zakres temperatur moze miec to cudo?

Nie martw się, zakresu nie przekroczysz. Od -55°C do 125°C.

szczepulek - 11 Paź 2011, 23:26

no to sie nazywa fachman, dzieny wiekie. Spooko z lodem mialem dokladnie na mysli czujnik ;D

Skoro ma taki zakres temperatur.. mozna by bylo jakos wykozystac do do innych celow, jak np pomiar temperatury cieczy chodzacej silnik , oczywiscie zmodyfikowac by trzeba bylo co nieco
.. czy zamontowac w kabinie, sprawdzal bym jak klimatyzacja w aucie sie sprawuje ;)



jak bys mieszkal w bielsku to juz bym dzwonil na domofonie pod twimi drzwiami z 4-pakem. :fajka:

to ja chyba juz wyczerpalem zestaw pytan. pozostalo mi tylko w zegarze usunac zielone diody led podswietlajace LCD bo mnie to drazni. i dac pomarancz lub biale.. niestety wiaze sie to z innymi pracami lutowniczymi bo zielona dioda smd bedzie na okolo 2-2.3 V a biala ma okolo 3.2-3.5 V z tego co pamietam, i znow rezystory trzeba zmieniac.

Tak wogole nie w tym temacie.. alee.. ciekawe jakie teraz sa trendy w kolorze podswietlenia zegarow, i innych klawiszy ,gadzetow :)

U mnie niebieski odpada, feee.. zielony jest taki beznamietny.

Podobalo mi sie pomaranczowe podswietlenie jakie maja fiaty panda. Cieply kolor, mysle tez o bialym, ewentualnie w ostatecznosci czerwien.. mam jeszcze w glowie plan z uzyciem sterownika RGB i 3 kolorowych diod.. jaki mial bym chumor, tak bym sobie zmienial kolor. ufff... ale sie rozpisalem, a to nic nie ma wspolnego z zegarem poza 3 diodami w min zawartymi. bike

szczepulek - 11 Paź 2011, 23:46

ok wypowiem sie jeszcze raz w sprawie tych zegarów z pomiarem temperatury, o ile dobrze zrozumialem.. aby sprawdzic temperature trzeba nacisnac klawisz z prawej strony.. bo caly czas bedzie wskazywac godzine. jesli to wlasnie w ten sposob dziala.. a my bysmy chcieli zeby np co 30 sek sie nam pokazywala temperatura na przemian z godzina, mozna by bylo sie wlutowac w sciezki tego przycisku i klawisze podlaczyc do prostego timera na ukladzie NE555 i kilku tanich elementow, z ktorym poradzi sobie niemal kazdy, w ostatecznosci kupic za 4 zł kit z avt, czy podobnych firm..

notw old

Puff - 12 Paź 2011, 09:36

szczepulek napisał/a:
chumor

:P

A kombinować kombinuuuujesz... Po co? Jadąc patrzysz na drogę czy na zegarek?
Z kolei temat ze zmianą podświetlenia wszystkiego jest gdzieś na forum :)
Swoją drogą jeśli chcesz mierzyć temp. cieczy chłodzącej, a masz mk5 z cyfrowym licznikiem, to masz od tego tryb diagno. Jak nie wystarczy, dołóż dodatkowe zegary / podmień istniejące na jakieś bardziej rozbudowane.

szczepulek - 12 Paź 2011, 11:31

na postoju bym kukal na oswietlenie, nie no zartuje. Chyba ze ktos ma za duzo czasu. No wiesz tak sobie myslalem ze moze jest jakis interfejs odczyt wszystkie dane na laptopie na bierzaco
jackrzec - 16 Paź 2011, 15:44

szczepulek napisał/a:
No wiesz tak sobie myslalem ze moze jest jakis interfejs odczyt wszystkie dane na laptopie na bierzaco
jest - przy nogach kierowcy na dole lewego słupka pod klapką...
szczepulek - 19 Paź 2011, 01:59

jackrzec napisał/a:
szczepulek napisał/a:
No wiesz tak sobie myslalem ze moze jest jakis interfejs odczyt wszystkie dane na laptopie na bierzaco
jest - przy nogach kierowcy na dole lewego słupka pod klapką...


a jest jakis tani kabel do odczytu tych informacji?

Puff - 19 Paź 2011, 16:44

Zamiast kombinować z kablem, to najpierw sobie tryb diagnostyczny włącz. Szkoda wywalać kasę w błoto jeśli nie masz zamiaru robić z tego komputera jak w Nissanie GT-R.
Piotrwjw - 2 Sty 2012, 23:54

Witam Panowie !!!!
Na http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1172907.html znalazłem układ zastępczy czujnika temperatury do forda. Dwa termistory 4.7kΩ równolegle z rezystorem 13 kΩ + do tego zestawu szeregowo 330 Ω. Ten ostatni należy dobrać przy kalibracji czujnika najlepiej w temperaturze 0°C ze względu na rozrzut w parametrach termistorów. Parametr B=3977 ma większość termistorów o rezystancji dla 25°C wynoszącej 4.7kΩ(a może wszystkie ? cztery termistory znalezione w necie różnych producentów miały ten odpowiedni). Wg moich obliczeń największy błąd wskazań będzie przy dużych ujemnych temperaturach. Na razie z braku czasu nie skalowałem, sprawdzałem układ tylko na stole mierząc temperaturę pokojową.!!!!
Moje pomiary z potencjometrem zamiast czujnika: temperatura wyświetlana w °C, rezystancja czujnika w kΩ :
-64°C=0.62kΩ, 50=1, 40=1.4,35=1.67, 30=2, 25=2.4, 20=2.8, 15=3.23, 10=3.9, 5=4.5, 0=5.18, -5=5.85, -10=6.58, -15=7.28, -20=7.94, -25=8.55, -30=9.05, -35=9.47,
-40°C=9.95kΩ

Puff - 3 Sty 2012, 11:05

Łomatko... nie łatwiej kupić gotowy termistor 2,7k ? Taniej i prościej...
Piotrwjw - 3 Sty 2012, 14:04

Pomiar pojedynczym termistorem nie da zadowalającej dokładności w szerokim zakresie temperatur, bo ma inną charakterystykę niż potrzeba.
Puff - 3 Sty 2012, 16:00

Piotrwjw - a powiedz mi czy planujesz tym autem objechać ziemię przez obydwa bieguny, że podajesz temperatury od -40°C do +65°C ? Skoro Ford stosował jeden, ja używam jednego (i rozstrzał temperaturowy wynosi ok. 1°C w zakresie -20°C do +30-kilka °C), to po co kombinować?
Piotrwjw - 3 Sty 2012, 23:42

Podałem wyniki z moich pomiarów na stole po to, aby przeglądający ten temat dowiedzieli się wreszcie jakie rezystancje powinien mieć czujnik w zakresie oprogramowania termometru, jak wygląda schemat zamiennika. Przeczytanie wszystkich 6 stron postów na ten temat powinno wreszcie dać szukającemu (czytającemu) pełną informację na dany temat.
Wiadomo, że dokładność fabrycznego czujnika jest wystarczająca. Ale ja kupiłem sam termometr, czujnika nie mam, więc trzeba założyć zamiennik. A skoro znalazłem informację na temat jego budowy to przekazałem na nasze forum, aby majsterkowicze którym ten czujnik jest potrzebny się pobawili. Ci potrzebujący którzy nie lubią lutowania kupią go sobie.

Po założeniu termometru nie będę o tym temacie już myślał, ale znajdzie się zapewne znowu ktoś taki kogo ten temat zainteresuje i czytając ............... Pozdrawiam

Puff - 4 Sty 2012, 00:24

Piotrwjw napisał/a:
czujnika nie mam, więc trzeba założyć zamiennik.

Rzecz w tym, że podpięcie termistora NTC 2,7k zda egzamin (nie dostanie się go w pierwszym-lepszym sklepie, to fakt, ale znowu nie jest nie do znalezienia). Wiadomo, trzeba go jakoś potem opakować, ale to najmniejszy problem :) Zważywszy, że kosztuje ok. 2zł (a gotowy czujnik dobre kilkadziesiąt), to gra jest warta zachodu :)

Twoja metoda ma ten plus, że części znajdą się nawet w sklepie z pralkami w Ugandzie, ja osobiście jednak preferuję włożyć nieco więcej wysiłku w poszukiwania i cieszyć się nieskomplikowaną konstrukcją z dużo mniejszym rozstrzałem i wahaniami temperatury (bo im więcej elementów, tym błąd i odchylenie większe).

Piotrwjw - 5 Sty 2012, 15:19

Proszę podać w takim razie namiary na ten termistor.
Ja sprawdziłem tylko jeden termistor 2.7 kΩ firmy Vishay BCcomponents Part Number NTCLE100E3272*** o B=3977 (w ściągniętym pdf-ie 12str. )i dla 0°C ma 8790Ω, czyli termometr powinien pokazywać wg moich pomiarów coś koło –27°C, dla 5 stopni 6840 Ω czyli po mojemu T= -12°C, a przy temp około –2-3°C osiągnąłby 10k czyli na wyświetlaczu przekroczone –40°C

Proszę uchylić rąbka tajemnicy jaki to termistor, jego oznaczenie skoro Pan taki kupił i poprawnie pracuje z tym termometrem . ?????? ????????

Puff - 5 Sty 2012, 16:12

Bosh, pisanie "per Pan" :D Toż to jest forum, a nie talk show w telewizji ;] Tu się pisze per Ty / per nick :)

Namiarów już nie podam, bo zwyczajnie nie pamiętam.
Część, to (zdaje się) seria 640 Vishay, ale głowy nie dam sobie urwać.

Jak dorwę taki przy najbliższych zakupach, to się podzielę informacją.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group