|
Forum FiestaKlubPolska -
|
 |
Mechanika - Zmiana opon, Mk3
cbt57 - 12 Wrz 2008, 13:49 Temat postu: Zmiana opon, Mk3 Witam
Mam w furze (Fiesta Mk3) opony zimowe 155/70 R13. W garazu stoja starsze ale szersze zimowki od Civica 175/70 R13. Chcialbym swoje zmienic na te drugie jednak zastanawiam sie, czy taka operacja w ogole ma sens i czy da sie zrobic cos takiego. Czy opony beda pasowac? Nie beda przeszkadzac przy skrecaniu? Czy to poprawi wlasciwosci jezdne? (moje sa takie malutkie jak od wozeczka dla dzieci, az strach na zakretach i przy hamowaniu)
Dam tu pare zdjec, jakie zrobilem, by porownac dwie pary opon:
Pytanie na boku: jaki olej do silnika? (Mk3, 1.1 50KM, 95r)
Z gory dzieki za pomoc ;)
kandyk - 12 Wrz 2008, 15:26
cbt57, No...może sobie daj spokój z tymi "przystawkami"; monster Ci wyjdzie z delikatnej fiesi...Olej, to np Motocrafta Formula XR+ 10W40. Jeździ w moim silniku.
Marcin - 12 Wrz 2008, 15:31
cbt57 napisał/a: | Czy to poprawi wlasciwosci jezdne? |
na suchym tak, ale w typowo zimowych warunkach zapomnij o dobrej przyczepności przy takich szerokich oponach i małej wadze auta.
Parzych - 12 Wrz 2008, 15:43
na zimę tylko węższe
Longer_007 - 12 Wrz 2008, 16:16
w felgach od Hondy jest inny rozstaw otworów na sruby, chyba 4x100, a jesli chcesz te szerokie opony dac na felgi. ktore teraz masz to gratuluje pomyslowosci.
Parzych - 12 Wrz 2008, 18:55
Longer_007, odpuść chłopakowi, dziś zdał na prawko więc jeszcze nie wszystko wie
JoeMix - 12 Wrz 2008, 19:52
Ładne zdjęcia,,, i na ostatnim widać że opony są zdecydowanie da duże, zresztą tak jak Parzych73 pisał, na zimę opony węższe się zakłada...
Longer_007 - 13 Wrz 2008, 00:06
JoeMix napisał/a: | na zimę opony węższe się zakłada... |
Obawiam sie, ze nasz przyjaciel chce je zalozyc juz teraz cbt57 najlepsza decyzja byloby zainwestowanie w opony letnie, bo wnioskuje, ze ich niemasz. To naprawde o wiele bezpieczniejsze rozwiazanie. Na zdjeciach widze, ze zimowki co masz w tej chwili zalozone sa w dobrym stanie wiec szkoda ich niszczyc.
cbt57 - 13 Wrz 2008, 12:01
ze starym gadalem- mowi to samo co wy. wstrzymam sie z tym pomyslem dzieki za rade
Marcinowaty - 13 Wrz 2008, 17:03
Sprzedaj te koła, bo jak mówią inni bedzie lipa. Z tego co wiem zimówki powinny być jak najweższe
kandyk - 14 Wrz 2008, 11:38
Marcinowaty, Marcinowaty napisał/a: | Z tego co wiem zimówki powinny być jak najweższe | No, może z umiarem z takim poglądem. Mogą być w tej samej szerokości, co letnie 155/70R13. Zmiana na węższe ma sens i zastosowanie w oponach w ogóle szerszych, np 195 i podobne.
vegetagt - 14 Wrz 2008, 12:11
moge troche zejsc z tematu zmiany opon i poprosic o rozwinięcię myśli "na zime węższe" ( lub ew. "na zime węższe przy tak lekkim samochodzie") ?
Przeciez szersza opona = większa powierzchnia dotyka ziemi.
edit:
to jeszcze sobie sam głośno pomyśle
w teorii, węższa opona = większy nacisk na cm^2, więc mocniej ugniata śnieg pod kołami. Lecz w takim razie, czyż nie trudniej jest np ruszyc, gdyz opona zamiast wydostac się na śnieg, to wkopuje się w niego?
a w praktyce, wyglądało to ostatniej zimy tak, że opony 185/60 dawały rade, a inni blokowali tylko uliczki osiedlowe, na swoich wąskich oponach
Chociaż, mogło być to także przez skrajności typu "mam opone 205/45 to założe 135/80, bo węzsze = lepsze"
A jeżeli z jakiegos powodu wjedziemy na łód, to lepiej byłoby mieć szersze opony i większy kontakt z nawierzchnią, niż węższe ( które w lód raczej się nie werżną ).
Jezeli się myle, to poprawcie
Parzych - 14 Wrz 2008, 13:48
vegetagt napisał/a: | Przeciez szersza opona = większa powierzchnia dotyka ziemi. | Dobrze kolego zauważyłeś: ZIEMI (czyli asfaltu), a w zimie przy śniegu i błocie pośniegowym (czy jak to tam nazywają) węższa opona jepiej i szybciej to "błoto" odprowadza. Poza tym w rajdach samochodowych na śniegu stosują wąziutkie opony, a kto jak kto, ONI chyba się na tym znają najlepiej
vegetagt napisał/a: | A jeżeli z jakiegos powodu wjedziemy na łód, to lepiej byłoby mieć szersze opony i większy kontakt z nawierzchnią, niż węższe ( które w lód raczej się nie werżną ). | Tutaj już jest sytuacja ekstremalna, najlepsze byłyby kolce ale są niedozwolone w PL, więc należałoby założyć łańcuchy
vegetagt - 14 Wrz 2008, 14:09
Cytat: | Poza tym w rajdach samochodowych na śniegu stosują wąziutkie opony, a kto jak kto, ONI chyba się na tym znają najlepiej |
rajdowcy korzystają z wąskich, ale i posiadajacych kolce opony
Cytat: | błocie pośniegowym (czy jak to tam nazywają) węższa opona jepiej i szybciej to "błoto" odprowadza. |
no tak, cos a'la aquaplaning. Jeszcze popre cytatem z testu jakiegos niemieckiego automobilklubu: "Kia z szerokimi oponami 225/45 R 17 V wpadała w aquaplaning przy prędkości 69 km/h, podczas gdy na węższych oponach 185/65 R 15 T aquaplaning przejawiał się dopiero przy prędkości 80 km/h."
Marcin - 14 Wrz 2008, 16:15
vegetagt w zimie większe znaczenie ma jednostkowy nacisk danej powierzchni opony na podłoże, a nie wielkość powierzchni styku, co z tego że będziesz miał większą powierzchnie jak nacisk na podłoże będzie mały i nie będzie przyczepności, a w przypadku opony węższej nacisk na podłoże będzie większy co w warunkach śniegu, błota, lodu.. itd będzie powodowało lepszą przyczepność.
vegetagt - 14 Wrz 2008, 17:16
Marcin napisał/a: | (...), a w przypadku opony węższej nacisk na podłoże będzie większy co w warunkach śniegu, błota, lodu.. itd będzie powodowało lepszą przyczepność. |
oraz będzie powodowało zakopywanie się przy starcie, gdyż opona będzie się wkopywała w śnieg, prawda?
Z chęcią bym udokumentował filmowo różnice w jeździe po sniegu na roznych oponach, lecz porownywanie 155/75 fiesty, która waży 0,8tony z 185/60 skody z 1.2tony większego sensu nie ma
IMHO trzeba by się zastanowić nad jakimś optymalnym rozmiarem opony, przy której będzie znośna przyczepność a także nie wystąpi efekt zakopywania się przy starcie i podjazdach pod ośnieżone wzniesienia.
JoeMix - 14 Wrz 2008, 17:26
Węższa będzie się wkopywała, a szersza będzie się ślizgać, tylko jak ruszysz delikatnie to węższa się wgryzie, a szersza będzie się ślizgać,,, na deszcz też się węższe opony zakłada i z głębszym bieżnikiem... generalnie to szerokie lapcie na suchą nawierzchnię tylko,,, ale nikt w domu nie będzie miał 4-5 kompletów kół, więc trzeba jakiś kompromis
Miły - 14 Wrz 2008, 17:27
vegetagt napisał/a: | oraz będzie powodowało zakopywanie się przy starcie, gdyż opona będzie się wkopywała w śnieg, prawda?
Z chęcią bym udokumentował filmowo różnice w jeździe po sniegu na roznych oponach, lecz porownywanie 155/75 fiesty, która waży 0,8tony z 185/60 skody z 1.2tony większego sensu nie ma
IMHO trzeba by się zastanowić nad jakimś optymalnym rozmiarem opony, przy której będzie znośna przyczepność a także nie wystąpi efekt zakopywania się przy starcie i podjazdach pod ośnieżone wzniesienia. |
ta bo jeździsz w śniegu pod kolana... chodzi o to, że na drogach leży cienka warstwa śniegu i jest lepiej przez cienką oponę odprowadzane... jeśli jeździsz po dużym śniegu - kup sobie terenówkę albo traktor
jeżdżąc po zwykłych drogach na których jest trochę śniegu nie liczy się powierzchnia stuku tylko jak najszybsza możliwość odprowadzenia tego śniegu, który pod naciskiem auta momentalnie staję się błotem pośniegowym...
vegetagt - 14 Wrz 2008, 17:38
Mily_ napisał/a: | ta bo jeździsz w śniegu pod kolana... |
Bo do naszych olsztynskich osiedlowych uliczek odsnieżarki nie dojeżdząją
Mily_ napisał/a: | jeśli jeździsz po dużym śniegu - kup sobie terenówkę albo traktor |
W sumie na polskie drogi, to terenówka jest nienajgorszym pomyslem
Cytat: | więc trzeba jakiś kompromis |
Trzeba trzeba
@mal.gosia,
Kojarzysz podjazd obok salonu hondy za realem? ulica bodajże jarocka. Tam w zime kiedys samochody z kumplami pod góre wpychalismy, heh
Marcinowaty - 19 Wrz 2008, 19:37
kompromis??
165/65 lato
155/70 zima
bidżej - 20 Wrz 2008, 11:33
a czemu na lato niższe?
kandyk - 20 Wrz 2008, 16:22
bidżej86, Nie ma żadnego zalecenia, że wyższe, więc mogą być niższe; takie są dedykowane do jednej z wersji fiesty.
Peedro - 20 Wrz 2008, 22:17
bidżej86 napisał/a: | a czemu na lato niższe? |
Różnica minimalna. 65 przy oponie o szerokości 165mm to nie jest jej wysokość w milimetrach, a procentowy stosunek wysokości do szerokości, czyli opona 165/65 ma wysokość równą 65% z 165 mm
wojtek-54 - 21 Wrz 2008, 19:33
witam!! ja mam letnie oponki 155/60R13 na letnie pogody a na zime 145/80R13.zimowki sa super!!bardzo fajnie sie jezdzi .na gleboki sniegu i na blocie.nic dodac nic ujac!!polecam taki rozmiar.troche smiesznie z daleka wyglada.cieniutkie oponki a wysokie ,ale bardzo dobre!!
Jacek4200 - 21 Wrz 2008, 21:22
Ja polecam Dębice Passio 2 155/70 R13, naprawde komfortowe kapcie. Fiesta jedzie jak przyklejona, nawet podczas deszczu. Na zimę sobie pewnie sprawie ciut niższe 155/65
Miły - 21 Wrz 2008, 21:25
to weź sobie załóż UNIROYAL RALLYE 680 kierunkowe... dopiero zobaczysz...
Jacek4200 - 21 Wrz 2008, 22:42
Miły napisał/a: | to weź sobie załóż UNIROYAL RALLYE 680 kierunkowe... dopiero zobaczysz... |
Nieprędko założe , dębica mi zapewne wystarczy na kilka sezonów, zresztą kosztuje ok. 90 pln, a uniroyal jeszcze raz tyle...
Miły - 21 Wrz 2008, 22:48
Cytat: | Nieprędko założe , dębica mi zapewne wystarczy na kilka sezonów, zresztą kosztuje ok. 90 pln, a uniroyal jeszcze raz tyle... |
http://salon-opon.com/ind...=opona&&id=4189
jasne... raz tyle kosztuje... ;]
Jacek4200 - 21 Wrz 2008, 22:53
Miły napisał/a: | Cytat: | Nieprędko założe , dębica mi zapewne wystarczy na kilka sezonów, zresztą kosztuje ok. 90 pln, a uniroyal jeszcze raz tyle... |
http://salon-opon.com/ind...=opona&&id=4189
jasne... raz tyle kosztuje... ;] |
112 pln? Już za późno, o jakieś 3 miechy
Miły - 21 Wrz 2008, 22:55
a widzisz... no ja mam aktualnie nowe Barum Brilants i też żałuję, że uni nie brałem...
Jacek4200 - 21 Wrz 2008, 22:58
Wiesz ja w zasadzie nie żałuje bo dla mnie oponki zdają egzamin na 100%. Stosunek jakość/cena - dla mnie super
SpiderMAN - 22 Wrz 2008, 13:51
Na zimę to ja polecam Barum Polaris 2 155/70 R13...
Mam i sobie w zeszłym roku bardzo chwaliłem...
Jacek4200 - 22 Wrz 2008, 14:35
hmm, na zimę sobie sprawie chyba Frigo 2 155/65, ponoć dają rade
bidżej - 22 Wrz 2008, 14:55
Jacek4200, u mnie dają
Peedro - 22 Wrz 2008, 20:45
Miły napisał/a: | Barum Brilants |
O Boże... Ja to dziadostwo miałem na przodku na mokrym nie dało się jeździć, a każde hamowanie zalatywało blokowaniem się kół... Brat ma je na tyle teraz i jakoś mu nie przeszkadzają
Miły - 22 Wrz 2008, 20:47
mi nie przeszkadzają... a jeździłem na mokrym... a założyłem dlatego, że byłem poza domem, walnąłem w krawężnik a zapasu nie miałem... to mnie ściąnęli do Norauto (niedziela była) i takie kupiłem bo kasy mało miałem...
Marcinowaty - 23 Wrz 2008, 01:12
SpiderMAN napisał/a: | Na zimę to ja polecam Barum Polaris 2 155/70 R13...
Mam i sobie w zeszłym roku bardzo chwaliłem... |
To mnie pocieszyłeś, bo takie dostałem z autem jako dodatek i nie miałem jeszcze okazji jezdzic. A propo opon to pisałem o 165/65 R13 na lato. A u mnie są 165/70 R13
A te 145/80 też mogą być dobre, instrukcja przewiduje takie opony.
SpiderMAN - 24 Wrz 2008, 15:28
Jacek4200 napisał/a: | Ja polecam Dębice Passio 2 155/70 R13, naprawde komfortowe kapcie. Fiesta jedzie jak przyklejona, nawet podczas deszczu. Na zimę sobie pewnie sprawie ciut niższe 155/65 | Mały massz wybór w tym rozmiarze... Fulda Cristall Montero jest OK... Dębicy zimówki bym nie kupił, nie wiem czemu...
Jacek4200 - 24 Wrz 2008, 17:31
SpiderMAN napisał/a: | Jacek4200 napisał/a: | Ja polecam Dębice Passio 2 155/70 R13, naprawde komfortowe kapcie. Fiesta jedzie jak przyklejona, nawet podczas deszczu. Na zimę sobie pewnie sprawie ciut niższe 155/65 | Mały massz wybór w tym rozmiarze... Fulda Cristall Montero jest OK... Dębicy zimówki bym nie kupił, nie wiem czemu... |
Z tego co wiem najlepsze na zimę są Nokiany ok. 140 złotych za sztukę
|
|