Forum FiestaKlubPolska -

Car Audio i CB - Którędy poprowadzić przewody do skrzynki basowej w MK4

Krzysiekkk - 17 Maj 2008, 13:54
Temat postu: Którędy poprowadzić przewody do skrzynki basowej w MK4
Jak w temacie, mam do założenia skrzynkę basową ze wzmacniaczem, i kilka pytań:
1. Którędy poprowadzić kable, no i skąd, jaki bezpiecznik i gdzie go założyć ??
2. Masę prowadzić też przewodem czy z karoserii pobrać ??
3. Jaka średnika przewodów??
4. Sygnał brać z tylnych głośniczków czy z radia??

Mam fabryczne radio 6000. Wzmacniacz do skrzynki ma moc 70W RMS.

Pytanie kieruje do osób które już taki zabieg mają za sobą, chętnie zobacze fotografie jak wyglądają bagażniki waszych Fiest :-)

Marcin - 17 Maj 2008, 14:54

a szukałeś odpowiedzi? bo z tego co pamiętam były te tematy poruszane...
1) bezposrednio od aku
2) najlepiej tez od aku
4) z fabrycznego 6000 z radia nie pociągniesz chyba ze sobie dorobisz

Krzysiekkk - 17 Maj 2008, 16:36

Tak szukałem, ale niema konkretów takich jak:
-zalecana średnica, jakieś standardy ??
-typ bezpiecznika (czy na kabel, czy dołożyć bezpiecznik w skrzynce bo miejsce jest, a co jeśli chce mieć zasilanie "za stacyjką" wtedy z akumulatora bezpośrednio brać nie mogę)
-mocowanie skrzynki w bagażniku
-znalazłem coś że trzeba kable poprowadzić w progach, jednak zasilanie z jednej strony a czincze z drugiej, dlaczego?? (biorąc pod uwagę ze sie zmieszczą oba w jeden próg)

Sygnał wezmę z głośników, mam taką możliwość we wzmacniaczu.

Marcin - 17 Maj 2008, 17:10

Kod:
 Przewody zasilające

Zdecydowanie ważna jest odpowiednia grubość - zależna od wielkości prądu płynącego przewodem, oraz miejsce podłączenia do zasilania.
Wymagane natężenie prądu można sprawdzić w instrukcji obsługi sprzętu, zazwyczaj dla samodzielnych jednostek sterujących jest to nie więcej niż 5A, natomiast dla końcówek mocy może to być 25-30A, lub więcej. Do radia zaleca się przewody minimum 2.5mm2 (najlepiej 4mm2), natomiast do małych końcówek mocy przynajmniej 4-6 mm2, dla tych bardziej prądożernych także 8mm2, 10mm2 i więcej. Zwłaszcza w tym przypadku zbyt cienkie przewody zaowocują spadkami napięcia - co może spowodować zarówno straty mocy, gorszą jakość dźwięku oraz w skrajnym przypadku inne nieprzyjemne zjawiska jak wzbudzanie się, czy wyłączanie wzmacniacza - tak więc ogólne zalecenie brzmi "nie żałować!"

Z prawa Ohma wynika że im większy prąd będzie płynął przewodem tym grubszy musi być przewód. Orientacyjnie 1 metr przewodu (1 żyła) miedzianego ma rezystancję 20mOhm/mm2. Wymagany przekrój można łatwo obliczyć ze wzoru:

S[mm2]=(0.02xLxI)/U
gdzie:
S - szukany przekrój (nie średnica!) przewodu (w mm2)
L - długość przewodu
I - maksymalny prąd płynący w przewodzie
U - maksymalny założony spadek napięcia (zazwyczaj nie więcej niż 0.2 ... 0.3V)
uwaga: obliczenia dotyczą 1 żyły przewodu!

Przykład 1:
przewód 5 metrowy (2 żyły - +zailania i masa - w obu płynie taki sam prąd) 2.5mm2 ma rezystancję (20/2.5)x2x5 = 80 mOhm. Przy zasilaniu jednostki o poborze prądu do 5A daje on spadek napięcia max. 0.4V co można uznać za wartość dopuszczalną. Ale np. zasilanie wzmacniacza 2 x 75W który pobiera do 20A prądu owocuje spadkiem 1.6V a to już za dużo!

Przykład 2:
Mamy wzmacniacz 4x100W pobierający do 30A prądu, długość linii zasilania 6m, maksymalny spadek napięcia na 1 żyle przewodu 0.2V (czyli w sumie na całym urządzeniu będzie spadek 0.4V - po 0.2 na linię masy i zasilania)
S=(0.02x6x30)/0.2=18mm2 - stąd jasno widać że prądożerne wzmacniacze należy podłączać naprawdę grubymi przewodami!

Punkt podłączenia zasilania

W zasadzie najlepsze jest podłączenie wprost do akumulatora - gwarantuje to najmniejsze spadki napięcia i pewny punkt masy. Nie należy wykorzystywać karoserii jako połączenia masy. Należy także uważać przy podłączaniu urządzeń aby nie stykały się z karoserią auta. Na początku przewodu "plusowego" (tzn. jak najbliżej akumulatora - powiedzmy do 30cm) należy założyć dodatkowy odpowiednio dobrany bezpiecznik (o rozmiar większy niż zastosowany w zasilanym urządzeniu) tak aby w razie ew. zwarcia nie doszło np. do pożaru!


a to to co? trochę więcej zaangażowania, jest obszerny FAQ... http://www.fiestaklubpols...topic.php?t=622

po co zasilanie po stacyjce? we wzmaku masz sterownie jego włączaniem/wyłączaniem z radia.

mocowanie to każdy jak chce, paski, rzepy itd.

Krzysiekkk - 17 Maj 2008, 20:01

No teraz wątpliwości rozwiane, dzięki. jeśli chodzi o opcje szukaj to trochę ona kuleje na tym forum
sulos - 17 Maj 2008, 20:20

wybacz. ale teraz to juz przegiecie. masz w podforum car-audio przyklejone watki.
jest na czerwono. jak byk " Car Audio - FAQ
Czyli zanim zapytasz - zajrzyj !".

nosz kurde. az mi cisnienei podskoczylo

FiFa - 18 Maj 2008, 11:23

Krzysiekkk napisał/a:
1. Którędy poprowadzić kable, no i skąd, jaki bezpiecznik i gdzie go założyć ??

1,Bezpiecznik najlepiej aby był jak najblizej akumulatora...
2. Mase mozesz do karoseri podpiac, dobrze by było jakby było od aku, ale taki wzmacniacz raczej nie potrzebuje jakiejs specjalnej mocy....
3. Co do kabelkow, sciagnij sobie to i poczytaj: http://www.sendspace.com/file/2psrra tam masz i tabelke przedstawiajaca jak grube powinny byc kable i jaki bezpiecznik Ci potrzbny(2.5mm^2 kabel, bezpiecznik 10A), oraz takie male podstawy...
4. Najlepiej aby radio miało wyjscie RCA, jezeli takowego nie ma to musisz brac z glosnikow jeden pieron z ktorego, ale musisz kupic jakies dziadostwo, nie pamietam jak to sie nazywa.... ;-| ale poprostu nie mozesz na wzmacniacz podawac wzmacnianego sygnału, bo CI sie bedzie swieciło cały czas zabezpieczenie protection, oile takowe jest w zmacniaczu...

Krzysiekkk - 18 Maj 2008, 12:07

przydatny pliczek, dzięki

Juz wiem mniej wiecej jakie kable i gdzie je wpakować, teraz będę musiał kupić przewody o odpowiedniej średnicy i jakoś sie przecisnać do komory silnika, przy bezpiecznikach pod maską jest taki peszel który wchodzi do środka samochodu, do skrzynki bezpiecznikowej wewnątrz, spróbuje tamtędty poprowadzić przewody, zatem zasilanie jak i masę puszczę lewym progiem, jak sie zmieści to tez tym progriem puszcze kabelek sygnałowy.

FiFa - 18 Maj 2008, 13:06

zasilanie sobie pusc lewym progiem, a sygnałowy prawym aby te kable nie byly obok siebie, a to naprawde nie jest duzo pracy... Nie wiem jak jest w mk4, ale w mk3 tam gdzie sie schodzi cała wiazka przewodow z komory silnika to przechodzi przez ta gume do wnetrza samochodu, ja poprostu zrobiłem w tym dziure i przez to przełozyłem kabel, a nastepnie za skrzynka z bezpiecznikami i proogiem do bagaznika, z pozostała wiazka przeodow.... A sygnałowy sobie normalnie idzie drugim progiem, bez zadnych zbednych zaklocen ze strony innych kabli :-P i nie musiałem sie meczyc i upychac tego w jednym progu :-P
Pozdro, jak cos to pytaj :-)

Szymen - 18 Maj 2008, 15:01

Ja w mk5 (to samo powinno być w mk4) przecisnałem kabel zasilania przez taką gume co idzie do bezpieczników pod maska... nie trzeba wiercić, nie ma prawa przeciekać tylko ze troche ciasno tam jest...
Marcin - 18 Maj 2008, 20:12

w mk4 i mk5 jest tak samo, w obydwu zakładałem wzmaka.
Co do kabli to mam je puszczone razem i jakoś nie słysze żadnych zakłuceń...

Szymen napisał/a:
przecisnałem kabel zasilania przez taką gume co idzie do bezpieczników pod maska... nie trzeba wiercić, nie ma prawa przeciekać tylko ze troche ciasno tam jest...

dokładnie, ale od komory silnika tam jest izolacja którą trzeba ściągnąć a później nową dokładnie zawinąć, żeby jakaś woda się tamtędy nie pchała.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group