Forum FiestaKlubPolska -

Mechanika - Uk³ad ch³odzenia : jaki p³yn ch³odniczy

fido2001 - 21 Gru 2004, 12:02
Temat postu: Uk³ad ch³odzenia : jaki p³yn ch³odniczy
Wlasnie przeczytalem calkiem niezly poradnik kolegi "Zolwia" dotyczacy LPG i oswiecilo mnie zeby wymienic plyn chlodniczy. Polazlem do garazu i faktycznie, dopiero teraz zaowazylem ( LPG zalozylem prawie 2miesiace temu ) ze poziom plynu jest na min. !!! Co radzicie tam wlac, rozumiem ze nie uzupelniac tylko caly wymienic, to teraz poradzcie mi jaki tam plyn kupic, fordowski czy cos innego, no i oczywiscie gdzie/ktoredy sie stary spuszcza...

Pozdrawiam.

Wodz - 21 Gru 2004, 19:24

Nie ma sensu wydawac kasiorke na p³yn fordowski o ile taki istnieje(jesli taki jest to zapewne duzo drozszy od zwyklych bo pisze na nim ford)zwyk³y p³yn do chlodnic firmy Petrygo(mozna go mieszac np.Denadzer(chyba tak to sie pisze) i zwiele innymi koncentratami jak i plynami.Nie wiem jaka mk jezdzisz ale u mnie w mk1 plyn spuszczm odkrecajac waz od dolu chlodnicy,a nastepnie za kolektorem wydechowym znajduje sie sruba do spuszczania plynu z bloku silnika.

P.S. W moim przypadku gazownicy uzupe³nili mi ubytek p³ynu po zamatowaniu instalacji.

fido2001 - 21 Gru 2004, 21:09

w Krakowie w Fordzie ( EutoCar) Koncentrat kosztuje 16zl za litr, a z tego sie robi 2 litry - mieszanka 1:1, nie wiem czy to drogo bo nie mam porowniania, a po za tym nie wiem ile wchodzi tego do ukladu chlodzacego w mojej fiestuni.
spider - 22 Gru 2004, 10:25

do 1.1 wchodzi 7.7litra ja aktualnie wymienilem sobie na Dynogel - 37
muzz - 22 Gru 2004, 11:44

to przy okazji pytanie czym powinny byc zalewane nasze chlodnice...czyli poprostu pytanie czy w mk3 byly chlodnice aluminiowe czy jakie?...
szynszyl - 24 Gru 2004, 22:09

mam aluminium. ostatno\io zala³em koncentratem tedex. mieszanka na -30st. mi wysz³a :wink:
¯ó³wik Tuptu¶ - 26 Gru 2004, 20:23

Fido2001 jakim autkiem je¼dzisz i z jak±ch³odnic± .

Panowie p³yny nale¿y dzieliæ na grupy nie poprzez ich producentów czy tez na koncentraty lub p³yny gotowe ale na takie do ch³odnic aluminiowych i miedzianych .

Ch³odnice aluminiowe s± nowszego typu stosowane w silnikach z aluminiow± g³owic± i aluminiow± nag¿ewnic± ( prawid³owy uk³ad ) w przypadku zastosowania miedzianej ch³odnicy do aluminiowej g³owicy tworzymy prymitywne ogniwo elektryczne które przy¶piesza degeneracje p³ynu i rdzewienie metalowych czê¶ci silnika ( oczywi¶cie nie demonizujmy nie jest to efek natychmiastowy tylko powolne chrupanie )

Ch³odnice miedziane - stosowane g³ównie w silnikach z ¿eliwnymi g³owicami ( lub raczej z silnikami starszego typu , w starszych autach ) wymagaj± nieco innego p³ynu .

Oczywi¶cie wlanie p³ynu przeznaczonego do innego typu ch³odnic nie spowoduje natychmiastowej awarii ( ca³± zimêna wodzie te¿ sie da je¼dzic pod warunkiem ¿e bêdziemy co wieczór opró¿niali ca³y uk³ad a rano nape³niali go ) lecz po paru latach mo¿e sieokazaæ ¿e czê¶ci naszego uk³adu ch³odzenia wykazuj± znaczne objawy zu¿ycia .

muzz - 26 Gru 2004, 23:51

no dobra czyli np. fiesta mk3 1.0 jaka ma chlodnice i co tam powinno sie lac...to smo chyba bedzei sie w takim razie tyczylo 1.1
¯ó³wik Tuptu¶ - 27 Gru 2004, 00:35

no w³a¶nie co ma fiestka 1.0 lub 1.1 pod mask± .
A która ? a co ma pod mask± fiesta 1.4 albo 1.6 ?
A mo¿e ch³odnicê od du¿ego fiata ? ( sam takie patenty robi³em w 1.1 ale to by³o dawnooooo )
Niestety na to pytanie ka¿dy musi sam sobie odpowiedzieæ ( czyt. ruszyc dupê do auta ) poniewa¿ na wymys³y forda nak³ada siê radosna twórczo¶æ panów Heniów którzy sprowadzali powypadkowe egzemplarze i wsadzali do nich ch³odnicê nie koniecznie od danego modelu i nie koniecznie pasuj±c± , kolenym etapem by³a pomys³owo¶æ pana Wiesia który musia³ sobie poradziæ z kr±¿±cym po tym forum tematem ch³odnicy dziurawej najczê¶ciej poprzez wymianêjej na now± u¿ywana .
I tutaj w³a¶nie dochodzimy do sedna sprawy czyli jaka ch³odnica jest u nas pod mask± . Muzz jak± ch³odnice ma fiestka mk3 1.0 pod mask± ( pod warunkiem ¿e nie jest to farbowane 1.1 lub 1.3 przerobione w papierwch przez sci±gaj±cego j±z hitlerowa w celu obni¿enia stawki OC ) ;)

muzz - 27 Gru 2004, 17:44

Zolwik: czyli wg tego co napisales to nasze fiestki powinny miec chlodnice miedziana??...jezeli oczywisice nikt nic nie przerabial...
Lokmen - 27 Gru 2004, 19:58

Raczej powinny mieæ aluminiow±.....
muzz - 27 Gru 2004, 20:49

tak mie sie tez wydawalo...ale z tego co napisal Zolwik wynika insza inszosc...mi sie poprostu rozchodzi o to co leje do ukladu chlodzenia a co powinienem lac...
¯ó³wik Tuptu¶ - 28 Gru 2004, 18:25

muzz najprawdopodobniej masz ch³odnicê aluminiow± choæ widzia³em mk3 1.1 z oryginaln± ( jak siê za¿eka³ w³a¶ciciel ) ch³odnic±miedziana . Ale czy to naprawde tak du¿y problem zej¶æ do auta i sprawdziæ jaka masz ch³odnicê i wg tego dobraæp³yn ?
muzz - 28 Gru 2004, 18:47

no to jak mam to zobaczyc w samochodzie?...napisane gdzies bedzie...osobiscie nie wiem jak po wygladzie chlodncy powiedziec ze to taka a taka!(po kolorze metalu to wiem...ale ja mam chlodnice koloru czarnego...:) )...czyli podejrzeawm ze mam aluminiowa...bo tak jak powiedzialem u mnie nie bylo nic mieszane!
¯ó³wik Tuptu¶ - 28 Gru 2004, 18:49

pud³o - na czarno na ogó³ by³y malowane ch³odnice miedziane - aluminiowe pozostawa³y na ogó³ w naturalnym kolorze ³y¿ek sto³owych
Rycho - 29 Gru 2004, 00:26

A ja lejê Quala, orlenowski p³yn do ch³odnic aluminiowych i nawet jestem zadowolony. Jaki¶ czas temu ¶ci±ga³em pompê wody i mia³em okazjê obejrzeæ kawa³ek kawa³ek tulei, wygl±da³a OK, bez nadmiernej ilo¶ci osadów czy innych histori blokuj±cych wymianê ciep³a.
Rycho

bash - 30 Gru 2004, 17:03

dopnê siê do dyskusji...
po kupnie fiesty mechanik (nie mialem czasu sam przy tym posiedziec :P ) zrobil mi szybki przeglad i wymiane tego co konieczne, w tym zala³ ¶wie¿ym plynem - petrygo (ten taki niebieskiego koloru) - mam 1.4i z (raczej) oryginaln± ch³odnic± (w³asnie - alu czy mied¼?); mam te¿ bardzo niewielkie kapanie pomiedzy ujsciem z termostatu na chlodnice (z miejsca gdzie wchodzi przewod gumowy z chlodnicy na króciec termostatu-opaski sa zacisniete mocno, na wiosne spuszcze uklad, wyczyszcze krociec i zaleje czyms znowu) - w miejscu drobnej nieszczelno¶ci jest jasnozielony osad (czy to normalny objaw?)- ¿eberka chlodnicy wydaj± mi sie z alu ale tu chodzi przeciez o rurki przep³ywu cieczy - nie jestem pewien wiec zapytam (sorki tuptus) - czy wiecie jaka byla oryginalnie chlodnica w mk3 (91) 1.4i ? i jaki polecacie plyn.... (heh...ponad 0,7k postow i takie pytanie.... :| )

szynszyl - 30 Gru 2004, 17:24

popatrz na wawel (chyba wawel - dawno tam nie by³em :wink: ), ma miedziany dach i zielony nalot, wszystko wiadomo....
bash - 18 Sty 2005, 19:19

hmmm...jednak chyba tak nie do konca....


szynszyl - 18 Sty 2005, 19:43

fido w koñcu nie napisa³ jakim autem je¼dzi. st±d sugerowanie siê instrukcj± od mk3 nie ma chyba sensu?
bash - 18 Sty 2005, 19:50

ale odpowiedziales (nalot!) na mój post, a ja wiadomo czym je¿dzê :P
szynszyl - 18 Sty 2005, 19:56

bash napisa³/a:
ale odpowiedziales (nalot!) na mój post, a ja wiadomo czym je¿dzê :P


przecie¿ mêczymy siê fiestk± fido, st±d moja odpowied¼. je¶li o ciebie chodzi to masz racjê na 100% :wink:

Andreoz - 18 Sty 2005, 21:53

Witam
Tuptu¶ no to mi powiedz lepiej jak± chl³odnice mo¿e mieæ MK2 87r 1,1. Bo czeka mnie w nied³ugil czasie lutowanie jej. Ja je¿d¿e na Petrygo do ch³odnic aluminiowych i jak rok temu wymienia³em termostat musia³em spu¶ciæ trochê p³ynu i ten p³yn mia³ kolor czystego z³otego piwka . ...............by³ dos³ownie taki czysty i przezroczysty jak pifko!!!a¿ sam by³em zdziwiony ¿e mam taki czysty uk³ad ch³odzenia:))
A z tymi kolorami jak piszesz to nie by³ bym tego taki pewien bo mam ch³odnice po MK1 i jest koloru ³y¿ki sto³owej ale jak robi³em przymiarke na niej w³a¶nie do lutowania mojej z MK2 to lutowa³a siê piêêêêknie (tzn by³a miedziana) s±dzê ¿e przecie¿ oni musz± czym¶ pokrywaæ tê mied¼
¿eby sie nie utlania³a
Pozdro


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group