Forum FiestaKlubPolska -

Elektryka - Diagnostyka komputera MK3

YonasH - 4 Wrz 2006, 09:46
Temat postu: Diagnostyka komputera MK3
Witam
Jest tu masa materiałów jak przeprowadzić diagnostykę komputera we Fieście. Ale wszędzie jest mowa o kodach 2-cyfrowych. Tym czasem moja Fiesta generuje kody 3-cyfrowe. Mowa o 1.6 16V ZETEC.
Listę kodów znalazłem tu : http://www.troublecodes.net/Ford/
Ale jaka jest procedura?

Zauważyłem, że:
-procedura jest inna niż w pozostałych (starszych/słabszych) Fiestach
-nie ma różnicy między testem "w trybie ciągłym" a "przy pracującym silniku" - w obu domaga się wciśnięcia gazu i kręcenia kierownicą (to już wyczytałem)
-przy zgaszonym silniku dioda miga z szybkością jednego sygnału na sekundę, przy włączonym sygnał ma pół sekundy
-przed rozpoczęciem nadawania kodów są dwa bardzo szybkie mignięcia
-przy zgaszonym silniku kody były chyba 2-cyfrowe (??) musze to powtórzyć
-nie pojawia się kod 50, identyfikujący komputer

Czy ktoś może mi pomóc??

diodalodz - 4 Wrz 2006, 21:11

Ja mam pytanie z kad u ciebie sie znalazł 1.6 16 V w fieście mk3 ??
To mnie tylko nurtuje bo były montowane 1.8 16V a 1.6 występowały tylko i wyłacznie 8 zaworowe . Chyba ze sie myle , podaj oznaczenie silnika to moze coś wymyśle . Podaj mi kody tych błędów .

jackrzec - 4 Wrz 2006, 23:30

diodalodz napisał/a:
Ja mam pytanie z kad u ciebie sie znalazł 1.6 16 V w fieście mk3 ??
To mnie tylko nurtuje bo były montowane 1.8 16V a 1.6 występowały tylko i wyłacznie 8 zaworowe . Chyba ze sie myle , podaj oznaczenie silnika to moze coś wymyśle . Podaj mi kody tych błędów .
No to się mylisz ... Od stycznia 94 zastąpiono silnik 1,6 8V silnikiem ZETEC 1,6 16V o mocy 90 KM. Oznaczenie silnika L1G i stosowany był wyłącznie w wersji Ghia Newport do końca produkcji Mk3. Co do kodów to itak były dwucyfrowe.
diodalodz - 5 Wrz 2006, 01:27

a ja mam 3 cyfrowe też :) Zwracam honor . Były 16V 1.6 teraz widze nawet jak wyglądały . Podaj kody błędów to ci powiem co oznaczaja .
YonasH - 6 Wrz 2006, 04:30

Dziękuję za odpowiedzi :)
Zgadza się - silnik L1G

Póki co na pracującym dostałem kody 538 i 521
Już wiem, że komputer "prosi" o pokręcenie kierownicą i wciśnięcie gazu.
Jednak to tej pory nie znalazłem chwili na sprawdzenie co się dzieje dalej (wystarczy spojrzeć na godzinę tego posta ;) )

Wciąż nie jestem pewny co pokazuje komputer przy zgaszonym silniku? Dostałem mniej więcej takie coś: 1 33 1 33
Powtarzam, że te mignięcia są zdecydownie wolniejsze.

Najbardziej zależało by mi na kompletnej procedurze (analogicznej do tej: http://jackrzec.republika.pl/www/pdf/tester.pdf)). Chciałbym do minimum ograniczyć ewentualne niespodzianki.

Jeśli ktoś byłby w stanie mi to opisać do jutra (a właściwie dziś) do około 15 to byłoby ekstra :) Jeśli nie, to idę na żywioł i wieczorem wypiszę kody. Pzdr :)

diodalodz - 6 Wrz 2006, 09:25

538-operator error during self test
521- power steering pressure switch -not activated

YonasH - 13 Wrz 2006, 00:31

Dopiero dziś miałem czas zająć się autkiem :)
Przeprowadziłem kilkanaście testów i metodą prób i błędów doszedłem do rozwiązania. Jak to się mówi: jeśli chcesz na kogoś liczyć, licz na siebie :D

Oto cała procedura 8)

0. silnik musi być ciepły; wyłączamy WSZYSTKIE odbiorniki prądu ;)
1. kluczyk na OFF, podłączamy tester, zapala się dioda
2. kluczyk na ON, gaśnie dioda, słychać start pompy
3. włączamy tester, słychać start (test?) pompy
4. komputer wyświetla kody błędów wg schematu X1 X2 X... X1 X2 X... 1 Y1 Y2 Y... Y1 Y2 Y...
gdzie:
X to błędy stałe/tymczasowe
1 to pojedynczy sygnał odzielający
Y to błędy tymczasowe/stałe
(tymczasowe/stałe - nie wiem właśnie które pierwsze)

5. odczekać kilka sekund (chyba słychać ponowny start pomy)
6. uruchamiamy silnik
7. dwa sygnały, wzrastają obroty, kręcimy kierownicą lewo/prawo (byle krótko; ja kręciłem o 180° w dwie strony), jeszcze bardziej wzrastają obroty
8. obroty spadają, jeden sygnał, otwieramy przepustnicę "do dechy" (ponoć wystarczy jak obroty dojdą do 4000, ja dałem do odcięcia), krótkie mignięcie diody
9. dwa/trzy b. króciutkie mignięcia, wyświetlane kody błędów wg schematu X1 X2 X... X1 X2 X...
10. koniec testu (możliwe, że obroty spadną do 900, bo przez cały test trzymał mi na 1100)
11. gasimy motor, kluczyk na OFF, wyłączamy tester.

Podpowiedzi:
jeśli zaczniemy test od 6. wyświetli nam kod 412 (błąd testu samoczynnego)
jeśli zrobimy test od 1. do 5. i go zakończymy a potem od 6. to powinno być oki (myślę jednak, że powinno się to robić w ciągu)
jeśli nie zakręcimy kier. w 7. to dostaniemy kod 521 (błąd testu pompy wspomagania); jeśli zakręcimy za długo, to kod 412
jeśli nie otworzymy przepustnicy w 8. dostaniemy kod 538 (błąd testu przepustnicy)

Kody wyświetlane są następująco:
(1 - dioda się pali przez pół sekundy, 2 - dioda pali się przez sekundę, _ - odstęp pół sekundy)
1_1_1_1__1__1_1 - to 412
przerwa między kolejnymi kodami trwa 1,5 do 2 sekundy
przerwa przed powtórzeniem kodów trwa 2 do 2,5 sekundy
wyjątkiem jest kod 111 - tu sygnał trwa około sekundy z sekundowym odstępem; czyli:
2__2__2



Mój test:
test pierwszy wyglądał tak (od razu ze startem silnika, czyli od 6.):
2 1 412 538 521 412 538 521

po dopracowaniu procedury otrzymałem:
motor zgaszony: 111 111 1 111 111 (brak błędów)
motor pracujący: 111 111 (brak błędów)

Nie wiem jednak czy w tych próbach nie skasowałem błędów przed odczytem. Pojeżdżę troszkę i powtórzę test :)

diodalodz - 13 Wrz 2006, 01:34

Wybacz ale mam mk1 :) i moj koputer pokładowy diagnozuje sie żarkówka :) a kody błędów mam w głowie .
michu - 4 Lis 2006, 12:13

Panowie, powiedzcie co oznacza kod 71 w diagnozowaniu bez uruchomienia silnika. W książce kody kończą się na 70. A dokładnie moja diagnoza wychodzi tak:
2 króciutkiee mignięcia na początku, 71, 20, 11, 10.
Napewno wychodzi mi 71. Kod tenwychodzi mi za każdym razem< olałem go dawno ale może to ważne?
MK3 1,3 monowtrysk.

diodalodz - 5 Lis 2006, 17:43

71- secondary air injection (AIR) selenoid .
michu - 5 Lis 2006, 23:51

No to zgłupiałeem.. znaczy się lewe air bierze .. Zawsze pilnowałem tej uszczelki między obudową filtra a zesp. wtryskowym , ale gdzie indziej musi ciągnąć..
Że o tym selenoidzie nie wspomne ;)

diodalodz - 6 Lis 2006, 00:45

drugorzędny wtrysk powietrza -przekaźnik/elektrozawór . Nie wiem co to znaczy w tym silniku bo nie mam nigdzie rozpisanego wtrysku ale moze ktoś inny ma .
michu - 6 Lis 2006, 21:10

Idąc tym tropem znalazłem taką definicję w słowniku samochodowym:
Selenoid --> Solenoid
An electromagnetic device mounted on the carburetor linkage
that maintains the proper throttle opening for
specified idle speed while the ignition is on, but allows
the throttle to close further when the ignition is switched off,
reducing the amount of air that can enter the engine and the likelihood of dieseling.

To mi przypomina ten elektromagnetyczny zawór bocznikowy, którego u mnie nie ma, wobec tego jeśli komp ma na myśli mój cpp to sobie poradzę, ale jeśli się myle to poprawcie.

diodalodz - 6 Lis 2006, 22:40

Jeśli czegoś nie ma to komp bedzie widział bląd. tak jak w matizie każdy komp wyrzuca błąd 1500 czujnik klimy a to dlatego ze wiekszość jej poprostu nie ma .
marcinor - 23 Wrz 2009, 11:14

a czy możliwe że miałem 16 piknięć?
bidżej - 23 Wrz 2009, 13:08

na pewno nie pod rząd - źle liczyłeś
jackrzec - 23 Wrz 2009, 20:32

michu napisał/a:
To mi przypomina ten elektromagnetyczny zawór bocznikowy, którego u mnie nie ma, wobec tego jeśli komp ma na myśli mój cpp to sobie poradzę, ale jeśli się myle to poprawcie.
Nie CPP tylko silnik krokowy - to jest odpowiednik zaworu bocznikowego

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group